Vain Vicadin, vrinnn Vrinnn, VRINNN!

Eén van mijn aankopen op de 11.11.11 boekenverkoop die ik nog niet vermeld heb, is de reader White Noise: The Eminem Collection (2003; eds. H. Als, D.A. Turner):

Eminem? Wel, na The Marshall Mathers LP was ik, en ik niet alleen, zwaar verkocht. Zelfs op de 8 Mile release party in de Culture Club naar ’t Hof van Commerce gaan kijken… de enige keer totnogtoe dat ik yo yo yo roepend met de armen in de licht stond, één met honderden zweterige lijven. Mijn liefde voor Eminem is niet echt een laatste puberale stuiptrek: meer een postacademische fase. En ook niet echt een fase, want de eerste drie albums vind ik nog altijd heel goed – ze liggen nog geregeld op in de auto. Waar ik ze ook heb leren appreciëren – je bent 20, je leert eindelijk autorijden, en je wil wat. Ja wadde, dadde!

In 2002 heb ik voor het vak American Feminisms (don’t ask) een paper geschreven over Eminem. Toen nog met bitter weinig referentiemateriaal, want de Marshall Mathers LP had nog géén Grammy binnen. Was best een leuke paper – beetje aan de langdradige kant soms, maar wel energiek geschreven en met leuke citaten, bv uit de senaatszittingen over muziek en geweld na het Columbine-massaker en uit MacKinnon’s vreemd rechts legalistisch gekronkel. Groot was mijn amusement toen ik in het leeuwendeel van de artikels (het grootste deel trouwens na mijn paper geschreven) soortgelijke argumentaties terugvond. Ik herinner me levendig hoe misnoegd mijn prof was over delen van de argumentatie (ik had ook maar 14), dus die herkenning is altijd mooi…

Het boekje is redelijk pro, met hier en daar wel een kritische noot, bv vaak over de verkapt stereotiepe voorstelling van black- en classness in 8 Mile, maar zonder de schreeuwerige tonen van de christelijke en de gay bladen (Christian Science Monitor, Gay & Lesbian Review). Al vind ik dat de nadruk wat te vaak op 8 Mile ligt en de bespreking te weinig rekening houdt met The Slim Shady LP, het boekje is best de moeite.

One thought on “Vain Vicadin, vrinnn Vrinnn, VRINNN!

  1. Pingback: Lijstjestijd - Boeken 2007 « zement

Geef een reactie

