slamee

Iedereen kent dat wel: in een conversatie duikt een referentie naar een in de herinnering verbleekte gebeurtenis op, je hoort een woord dat al jaren in een diepe schuif opgeborgen was, een vreemd weetje over walvissen in een obscure docu blijft hangen – en niet lang daarna is die/dat er opnieuw, in een andere context, die verbleekte herinnering, dat woord of dat weetje, tot meerder eer en herkenningseffect. Het zal wel gewoon een hebbelijkheid van de combinatie tussen korte- en langetermijngeheugen, tussen directe aandacht en uitgestelde attentietrekking zijn. Zoals pas nog!

Met een half oor opgevangen conversatie over shadowed sessions gevolgd, toen het gesprek plots een wending nam naar

het toekennen van rechten aan bepaalde shadowers om bepaalde shadowees te shadowen.

Ik deed wat ik altijd doe op zo’n momenten: breed glimlachen, mijn hoofd boven de cubiclewand steken en de aanleiding tot mijn geamuseerdheid herhalen:

Shadowee!

Verder schonk ik er weinig aandacht aan ; wat later begon de middagpauze. Buiten, tegen de bedrijfszijgevel geleund, las ik verder in Tibor Fischers Under the Frog, één van de vrije radicalen tussen mijn aankopen op de jaarlijkse 11.11.11-boekenverkoop, gekocht omdat ik wel geïnteresseerd ben in Hongarije, er goede kritieken op de flap stonden en de kaft een psychedelische prent van Stalin met een basketbal in zijn hand tentoonspreidt.

Fischer dus. En wat las ik daar, over een oorverdovend snurkende ingenieur in een treinwagon tussen Budapest en Szeged? :

The passenger who had been trying to stop the slob sleeping aloud had finally despaired of polite memos to the snorer’s nervous system. He arranged the sleeper’s hand into overhanging the doorway and then slammed shut the sliding door in a vigorous attempt to guillotine the fingers. The sleepers awoke but only with a mild grunt of surprise as if he had dropped off unexpectedly.

‘So sorry,’ apologised the door-slammer, ‘I seem to have caught your fingers.’ The slamee wasn’t bothered at all. …

Geef een reactie

