verzet

Sinds een week ben ik weer af en toe op de Blandijn te vinden, eerste verdieping boven de hoofdingang rechts. Derdes nostalgisch, derdes uit noodzaak (ik heb geen VPN-toegang), derdes voor de sociale druk: waar ook anderen boven hun teksten hangen, is het goed corrigerend toeven.

Tenminste: dat dacht ik, want dat laatste klopt niet helemaal. Wat ik namelijk ietwat verdrongen had, is het kabaal een studentenbuurt en een universiteit eigen.

De Blandijn is qua verkeer sowieso een heksenketel: aan- en afrijdende bussen, brommertjes, voorbijrazende auto’s, veel erger dan op veel andere plaatsen in Gent.

Dan is er het gedruis typisch aan het gebouw: altijd ligt er wel een vloertje los dat dringend moet worden uitgeboord, altijd loopt er wel een koppel hakken door de gang, altijd is er wel een te illusteren aria die volvolum’sch door de auditoria mag trällern. Reken daar de niet te regelen verwarming bij (waarschijnlijk bevindt de hoofdschakelaar zich in een dichtgespijkerd bureau in de Sint-Pieters-Nieuwstraat), waardoor deuren en ramen te pas en te onpas wel open moeten staan, wil men niet verdorsten, -drogen, -smachten en -gaan, en je krijgt een auditieve kaart van de kommer, de kwel.

Er gaat echter niets boven het vaak zinloze lawaai dat studenten genereren. Dat hokt op de trappen, dat kwekt, schreeuwt, en schreeuwt opnieuw. Dat speelt mondharmonica, gitaar, muziek. Zoekt cafés op, vertier, verzet.

Erger nog: dit gedrag wordt door officiële UGent-iconografie in de hand gewerkt:

Zelfs uitdagende gezichtjes ontbreken niet op de banner van de FLWI:

Et ego hangjongere, dus het zij hen vergeven… maar vandaag is het genoeg geweest.

Ik denk dat ik de volgende dagen afwissel: morgen deels, woensdag niet, donderdag wel, vrijdag niet. Laat ik dat doen. Ja.

Enneuh: het vlot wel. Toch.

Geef een reactie

