Anton

Ola-la. Met Control van Anton Corbijn in de zalen even hernomen wat de goede man allemaal van videoclips gemaakt heeft. Ik ben namelijk niet echt thuis in zijn oeuvre. Wat blijkt: laten er drie tot mijn gekoesterde favorieten behoren – en ik wist het geeneens!

1. Nirvana, Heart-Shaped Box

Ik herinner me levendig de eerste keer dat ik deze zag, 13 jaar, 1993. Nirvana eigenlijk leren kennen hierdoor, en In Utero, de andere pas daarna. Limbische scherptediepten, lang verleden reflecties, zitten, omarmen, verschijnen. Haar als een doek dat valt. Ik kan hier bijna niet naar kijken. Het blaast me achteruit.

2. Front 242, Headhunter

Niet alleen een dijkbreuk van een nummer, hier is het de grain, het Bildrauschen dat alles overheerst. Fantastische locatie: het Congresplein in Brussel. Ik heb er ooit ook eens foto’s lopen maken, maar dit is zo ongelofelijk Fritz-Lang-matig spectaculair… Wat de eieren betreft, zie de Egghunter-post van Side-Line.

3. Depeche Mode, Enjoy the Silence

Niet alleen een heel mooi nummer. De macbeth-voor-loch-pose is raak. Uitgewassen koningsblauw, kingfisher green. Curses, not loud, but deep. Damn.

Er zijn er nog, hoor. Zeggen dat hij bijna alles van Depeche Mode geschoten heeft… De 2x Mercury Rev vind ik ook heel goed. &c.

Dit zijn er nog een paar van op Youtube gesprokkeld:

Font 242, Tragedy (for You)

Propaganda, Dr. Mabuse

David Sylvian, Red Guitar

Echo and The Bunnymen, Seven Seas
Golden Earring, Quiet Eyes

Echo and The Bunnymen, The Game

Depeche Mode, Behind the Wheel

Joy Division, Atmosphere

Joni Mitchell with Peter Gabriel, My Secret Place

U2, One (director’s cut)

Nick Cave and The Bad Seeds, Straight to You

Depeche Mode, Walking in My Shoes

Henry Rollins, Liar

Metallica, Hero of the Day

Metallica, Mama Said

Depeche Mode, Barrel of a Gun

Depeche Mode, It’s No Good

Herbert Grönemeyer, Bleibt Alles Anders

Mercury Rev, Opus 40

Mercury Rev, Goddess on a Hiway

Joseph Arthur, In the Sun
Herbert Grönemeyer, Mensch

U2, Electrical Storm

Travis, Re-Offender

The Killers, All the Things That I’ve Done

Roxette, Stars

Roxette, Salvation

Johnny Cash, Delia’s Gone

Depeche Mode, Personal Jesus

Depeche Mode, I Feel You

Depeche Mode, Pimpf

2 thoughts on “Anton

Geef een reactie

