de goede FEJ

Een goede maand vóór ik definitief besloot te veranderen naar rood (maandag aanstaande!), heb ik me op aanraden van een vriendin ingeschreven voor loopbaantrajectbegeleiding. Na 5 jaar studies (Germaanse + Amerikanistiek) en 4 jaar onderzoek in de Letteren & Wijsbegeerte lag een heroriëntering namelijk allesbehalve voor de hand, zoals een jaar blauw leerde.

Ik had niet echt een idee van wat ik kon verwachten. Alleszins niet de oplossing: gewoon een op een bepaalde manier voorgestructureerd en gestroomlijnd gesprek met ruimte voor meanderen. Daarom had ik me ook voorgenomen niet vooringenomen te zijn en de classificatietrucs en verbale porretjes en trekjes te laten voor wat ze waren: ruimtescheppers als afbakening van een mentale kaart. Die kaart trokken we: twee confronterende zaken waren een enquête om mijn interesses af te meten aan mogelijke beroepsrichtingen en een card sorting voor vaardigheden.

Letterscores op de eerste test (IAC) wezen uit dat ik in een segment zit waar er weinig beroepen voor bestaan: de zaken die er bij aanleunden waren

  1. literatuuronderzoeker
  2. terminoloog
  3. cartograaf
  4. navorser
  5. beroepsschaker

3 en 5 vallen om voor de hand liggende redenen af (gebrek aan opleiding resp. voorliefde voor Scrabble), 1 en 4 had ik na een aantal nare ervaringen en andere projecties voor de toekomst (gezin, minder onzekerheid, allerlei) voor geruime tijd opgeborgen. 2 dekt dan weer wel ladingen, maar is een typisch Nederlandse functie – je kan je in België wel dergelijke jobs voorstellen, maar aangezien ik geen Nederlands gestudeerd heb, is dat op voorhand al bijna een verloren zaak (piekeren).

Ik stel het natuurlijk wat simpel voor – we hebben hier lang over gepraat, en uiteindelijk, na afweging van interesses, waarden, vaardigheden, heb ik weer wat zicht op wat ik kan zoeken in mijn werk, in mijn vrije tijd, in het algemeen eigenlijk, en heb ik – net zoals 10 jaar geleden, toen ik 16 was en wilde doctoreren in Duits – weer een beetje van een leidraad voor de volgende jaren. Geen masterplan: hier en daar een hoekje omslaan en een trapje op mag ook – in Ariadnes geloof ik al lang niet meer. Maar toch: een beetje van een lichte blauwdruk is er. En dat is goed.

Combineren: IOA + IAC + IAS + ISC. Dat wordt een explosieve coctail, geloof me vrij.Daarom: ook al zijn ze wat silly in hun eenvoud: dat soort primaire letterscores werken als mindplooimap wel. Ze creëren zelfs optische effecten: het is in het zinderen van die kruispunten, in een combinate van onregelmatige polygonen dat ik me zal ophouden.

Heb je me nodig, volg dan de DG-diagonaal naar het FEJ-segment. Het is klein, maar het wordt er goed toeven.

studies

(»College Majors in the U.S.«, via indexed)

2 thoughts on “de goede FEJ

  1. Ik vond je via mijn stats, hoe vond je mij? Schitterende foto’s heb je met je Canon EOS 350 gemaakt, zie ik in je flickr.
    Je zoekerij naar wat het toch moet in de toekomst, qua werk, komt me erg bekend voor. Knap dat je gekozen hebt voor een loopbaantrajectbegeleiding om er wellicht uit te komen. Ik ben altijd bang geweest dat de uitkomst voor mij zou zijn: mevrouw, u bent geschikt voor geen enkel beroep.

  2. Bedankt voor je wensen en lof! Zoals gezegd eerder toeval, maar fascinatie voor je Ixus-foto’s.

    Nu: ook ik paste niet echt in een categorie. Maar het is interessant te zien welke richtingen er zijn als je met je interesses en vaardigheden gaat jongleren, wat herprioritiseren &c.

Geef een reactie

