nu hopar sig problemen

Sista mannen på Jorden is een groep waar ik niet los van raak. In 1999 (of was het al 2000) zag ik de groep eens aan het werk in het Zweedse Lund, op een festivalletje waar ook Statemachine en Covenant te zien waren. En sindsdien ben ik verkocht, verknocht, verloren.

Ze maken melige muziek, zullen sommigen opperen, nog anderen: mottige muziek. Maar ik smelt bij de zachte stem, de glooiende synthesizerpartijen, de geweldige teksten (al is mijn Zweeds minder dan rudimentair). Elke week ligt er wel eens een song van hen op, minstens, vaak vaker.

De muziekjes op hun website (doorklikken > Ljud) geven een goed beeld van hoe hij klinkt, deze laatste man op aarde. “Brinner” is een van de eerste nummers waar ik voor viel, van het album Ligger tyst ett tag med:

Daarna volgde het album Luft, waarvan dit de titelsong:

Finns bara sten
Finns bara sten och grus, det enda som finns kvar här
Inte mycket mer, så jag tror inte jag kan finna några svar här
Det är svårt, men jag får se det ur ett annat perspektiv när
Jag förstår att det finns inga förutsättningar för liv här

Och jag ser, det finns ingen luft kvar
Inte mycket mer, än ett andetag
Vad gjorde jag för fel?
Det finns ingen luft kvar
Kan bara le, åt mitt misstag

En bagatell, jag råkade förbise, nu hopar sig problemen
Rätt marginell, är nu min chans att kunna återställa felen
Det strömmar ut, det strömmar ut den luft som jag såväl behöver
När den är slut, så får jag vänta på att mörkret det tar över (Q)

Nog daarna volgden een verzameling outtakes, Lost Tapes – Paleontologi en OK, OK, OK, een iets toegankelijker, vrolijker album, waaruit dit “Nagot jag saknar”:

Ik kan er echt niet bij hoe goed hun eenvoudige melodietjes zijn. Ik zou ze zo graag naar het Songfestival sturen om hen te laten winnen, om pop weer aangenaam te maken.

En joy – ik wilde mijn liefde simpelweg met de wereld delen, maar daardoor merk ik dat ze sinds mei 2007 een nieuw album uit hebben, Tredje Våningen, en ik wist het geeneens! Snel bestellen dus…

One thought on “nu hopar sig problemen

  1. Pingback: nu hopar sig problemen (bis) « zement

Geef een reactie

