Le rouge et le blanc

De zaag kan niet altijd gespannen staan.

Nu een paar dagen voorbij raasden, lijkt het me aangewezen mijn initiële reactie op het nieuwe journaal te evalueren.

  • Dat rood, ochhere, het is dan wel niet origineel, maar het stoort me al minder. Al mis ik het iets warmere licht van vroeger – nu is er wat te veel Clarity, soms, naar mijn goesting, met een ‘zalig’ glimlachende Wim. Of hebben ze Wim uit een ander programma geknipt en geplakt?
  • Het geflits, dat went. La Rocca!
  • Die grote achtergrond achter de interviewee stoort me nog steeds, zij het dan afhankelijk van het gekozen beeld. Ook de cameravoering speelt een grote rol – als er ‘zacht’ gecut wordt, is het best aangenaam.
  • De ondertitels ben ik gewend geraakt. Wat we nu wel opviel is de geringe lettergrootte bij infografieken en tabellen. Wij hebben geen supergrote flatscreen en sommige tekstjes zijn bij ons niet al te goed leesbaar. Ik denk dat er nog mensen zijn, ouderen wellicht, die met het gepriegel ook wat moeite hebben.
  • Titeltjes de laatste tijd ok. Houden zo! Voor het geflikker van dat ene frame was ik evenwel blind gebleven de eerste dag – dat mag er wel uit, vind ik. Is natuurlijk ‘maar’ franje, maar het leidt van het beeld af.
  • Het heengaan van de analoge klok blijf ik jammer vinden. Maar dat is geen functionele kritiek, eerder nostalgie.
  • Maar dat irritante gepiep op het einde van de uitzending, dwars door het weer en de hoofdpunten heen, daar blijf ik mordicus tegen. Ze zouden beter investeren in een begintingelingetje, zoals vroeger: nu is het nieuws meestal al bezig terwijl we nog in de keuken aan het klooien zijn – het verschil met de trailers is maar met moeite waarneembaar.

Facit: hier en daar is er nog een hoek af, maar juist gedraaid kan het een juweeltje worden. Nog wat bijslijpen en wat onnodige smuk eraf gooien, en ik neem er vrede mee.

    One thought on “Le rouge et le blanc

    Geef een reactie

