Arial Bold, Times Sturdy

Gisterenavond de laatste episode van het eerste seizoen van Six Feet Under bekeken. Heel goed (zoals iedereen al jaren weet); nu even wachten voor we aan de vervolgen beginnen. Ik herhaal het graag: de bibliotheek van Melle is een aanrader voor goedkoop en goed materiaal.

Natuurlijk kijk je zo’n reeks niet in een weekend uit – we hebben er iets meer dan een week over gedaan. Toevallig kwamen we dit weekend na het middagnieuws uit op het begin van een oude verfilming van Great Expectations van Charles Dickens, dat mijn vriendin en ik in de eerste kandidatuur allebei hebben moeten lezen. ‘Moeten’, want toen was het met gemengde gevoelens. Nu zijn ze al wat minder gemengd, en is de herinnering zoet geworden – niet alleen aan de fenomenale openingszin, die aan het begin van de film door een voice-over werd voorgedragen:

My father’s family name being Pirrip, and my christian name Philip, my infant tongue could make of both names nothing longer or more explicit than Pip. So, I called myself Pip, and came to be called Pip.

Die zin herinnerde ik me nog levendig, samen met de bruidstaart, de gevangene, het vreemde kasteelachtige huis, etc etc.

Wat ik vergeten was – ondanks ook latere Dickens-lectuur -, was de subtiele, lichtvoetige vertelstijl. Schitterend bijvoorbeeld de volgende grafschriftypograf/logie op de eerste bladzijde, die wonderwel bij de SFU-sfeer past:

As I never saw my father or my mother, and never saw any likeness of either of them (for their days were long before the days of photographs), my first fancies regarding what they were like, were unreasonably derived from their tombstones. The shape of the letters on my father’s, gave me an odd idea that he was a square, stout, dark man, with curly black hair. From the character and turn of the inscription, ‘Also Georgiana Wife of the Above,‘ I drew a childish conclusion that my mother was freckled and sickly. To five little stone lozenges, each about a foot and a half long, which were arranged in a neat row beside their grave, and were sacred to the memory of five little brothers of mine – who gave up trying to get a living, exceedingly early in that universal struggle – I am indebted for a belief I religiously entertained that they had all been born on their backs with their hands in their trousers- pockets, and had never taken them out in this state of existence.

3 thoughts on “Arial Bold, Times Sturdy

  1. Waw! Dat ik u niet eerder heb ontdekt! Machtig en prachtig, man. Vorm en inhoud één. Tja, een mens kan niet alles ineens zien of weten. Boeken, foto’s, films, web en zoveel meer. Wat wil ik meer? Zement!

    Beste zement, wat is uw favoriete kinderboek eigenlijk? Ik was ook nog net naar de Jeugdboekenweek 2008-site. Ik heb op “Pluk van de Petteflet” gestemd. Heb erg getwijfeld tussen “Pluk” en “De kleine Prins”.

    En ik vind zoveel herkenningspunten, zoals bv.
    Kurt Vonnegut. Die staat in mijn Sausage Machinetje al lang op de blogroll met The Infinite Mind Show Video.

    En de bollebuikenprachtfoto van even geleden hier: heel veel geluk!! En uw kerststalletje en de tikkende breinaalden, ach, hoe mooi!

    Laat het u van een cyberoma gezegd zijn. Kijk eens …
    http://janien.wordpress.com/2007/11/08/ssst-prive-de-paradox-van-privacy-op-een-webplekje/
    en
    http://janien.wordpress.com/2007/12/23/maria-die-soude-naar-betlehem-gaan/

    Nog een favoriete blog? Ik stem op zement!

  2. Bedankt!

    Mijn favoriete kinderboek? Lang gewijfeld, maar ik heb op “Kinderen van moeder aarde” van Thea Beckman gestemd. Mijn allereerste utopie, een zeer ingrijpende belevenis. Maar “Pluk” is ook geweldig, “Otje” ook, en “Brief voor de koning”!

  3. Pingback: Lijstjestijd: films 2008 « zement

Geef een reactie

