we zoeken een ossenspanproducent!

Het was eens prijs gisterenavond, tijdens een belspel op één van de commerciele zenders. Ze zochten “automerken met een o”, iets wat al gauw op “sterrenstelsels met een B” of “Europese steden met een e” begon te lijken, aangezien zoals gewoonlijk al snel de meer voor de hand liggende merken zoals Volvo, Honda, Pontiac en zelfs Renault 😉 de revue gepasseerd waren, en het eenieder begon te dagen dat het weer van hooibergspeldzoeken geblazen was.

Tot de drammende del bestookt werd door bellers die er duidelijk de Wikipedia-lijst van automerken bij hadden genomen, en de eerste flosj getrokken werd.

Tokchon, was het eerste correcte antwoord. Inderdaad, dat hoort u goed: Tokchon. Een Noord-Koreaans “merk” uit de gelijknamige stad, dat echter al in 1975 omgedoopt werd van Tokchon Motor Plant tot Sungri Motor Plant.

Hadden ze nu gezegd: ja, we zoeken een “klein, historisch Asiatisch automerk met een o”, dan ware het nog te doen geweest. En zelfs dan, want in Kim Mi-youngs interessante artikel “The Struggling North Korean Automobile Industry” uit 2002 is te lezen over de povere kwaliteit van de Noord-Koreaanse kopieëconomie:

In the absence of competition, technological renovation is basically hard to realize in North Korea. Since the 1950s, North Korea’s auto industry has persistently relied on “anatomy plan drawing” – a practice of disassembling foreign-made car models and drawing their parts design one by one. Through this method, they produced late in the 1980s the “Mount Paikdu” model, a replica of the German made Mercedes-Benz. “The car is a poor replica, with the door not shutting properly due to unmatched window sections,” recall North Korean defectors in the South who had traveled in the car. […] [L]ocal products are so inferior in quality to foreign-made cars that a popular saying goes: “North Korean cars can be likened to ox-carts while their foreign counterparts are airplanes.”

“We zoeken een kleine, historische Asiatisch ossenspanproducent met een o! En we verdubbelen de prijs. Iedereen slaapt toch? Bel nu – en win!”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s