Afscheid

Het voelt heel anders dan familie of vrienden verliezen, maar ik had niet gedacht dat het zo’n uitdeinende leegte in me zou slaan.

David Foster Wallace, 46 jaar oud, heeft zich vrijdag in zijn huis in Claremont opgehangen. Hij laat zijn vrouw en zus achter, en duizenden geschokte lezers net als mezelf.

Over Wallace heb ik vijf artikels geschreven, wat neerkomt op maanden, ik denk jarenlang intensief bezig zijn met zijn teksten. In een recensie van Oblivion, zijn laatst fictiebundel, schreef ik een aantal jaar geleden:

Ben Marcus ziet het centrum van Wernicke, het hoofdkwartier voor de verwerking van taal in het brein, als een spier die, als je die te weinig beweging gunt, al snel gaat atrofiëren. Daartegenover plaatst hij de intensieve work-out van uitdagend complexe fictie. Oppervlakkig beschouwd lijkt Oblivion wel garant te staan voor een terminale spierscheuring, maar de stremmende vertelstroom en de slopende lexicale precisie van dit ‘powerproza’ bieden tegelijkertijd de mogelijkheid tot een meer aandachtige, geconcentreerde lectuur en forceren zo een intimiteit tussen lezer en tekst, de belangrijkste voorwaarde voor het op directe, empathische communicatie doelende programma van Wallace’ verhalen. Wie de inspanning volhoudt, zal merken dat Wallace trainer en masseur is.

Net daarom doet het zo vreemd: Wallace heb ik nooit vrijblijvend kunnen lezen. Ik bedoel hiermee geen intimiteit tussen auteur en lezer, maar een elkaar vinden op een gemeenschappelijk, maar nooit neutraal terrein. Ik sloot toen af met

Dus haal diep adem. Lees. ‘It’s all all right’.

Dat is het niet, en zal het nooit meer worden. Ik ga hem missen.

One thought on “Afscheid

  1. Ik kan me goed inbeelden dat dit een schok is, zeker omdat je zo lang met zijn literatuur bezig bent geweest. Dus “all right” is het zeker niet…

    Ik heb slechts een beetje Wallace lees-ervaring, maar wat ik gelezen heb (Brief Interviews with Hideous Men) was wel zo ongeveer het beste wat ik in 2008 gelezen heb.

Geef een reactie

