in de aap

Een poos terug ben ik naar een conferentie/workshop geweest in Erfurt – gewoon om te luisteren: met Rolfje en (jawel: alweer) een jobwissel was het niet mogelijk ook zelf een voordracht te doen. Maar twee panels heb ik min of meer gemodereerd, al kwam dat meer neer op het uur in de gaten houden en er op tijd een eind aan maken. 

Het was fun – al lagen de onderwerpen me minder dan twee jaar geleden. Op den duur had ik genoeg van het marginale, en had ik het wel gehoord. Maar inspirend was het desondanks toch wel.

En mooi! Erfurt is een sympathiek, klein studentenstadje in het door de herfstkleuren in brand staand Thüringen. Met, op een halfuur rijden, Weimar.

Gelogeerd zat ik in één van de vele gastenkamers in het Thüringer Kultusministerium, een oud DDR-gebouw dat qua inboedel en sfeer nog authentieks ademende(uitwasemde). Priegelig klein, 3wat te korte bedden met een doorligspanijzerconstructie, stoelen met springveren in (en uit) het zitgedeelte, tape die de balaton samenhoudt, etc etc. 

Met MS ICE heb ik van een paar snelle kiekjes een wat gebroken panorama gemaakt. Het ziet er zo wat groter uit dan in het echt, maar het geeft een idee:

Het deerde niet, wat spartaans te bestaan: het was leuk weer even op zijn Rostocks, waar ik in 1999-2000 in een even erg Wohnheim verbleef, te kunnen voyageren.

Allen daarheen!

Geef een reactie

