but until then

Ik had het, na het voor mij drammerige Bloodflowers en het erg wisselvallige The Cure, niet meer verwacht, en soms is het inderdaad verleidelijk te hopen op een feniksachtig nieuw maar lekker ouderwets album, maar nu ik 4:13 Dream, de nieuwste van The Cure, een paar keer aandachtig beluisterd heb, ben ik erg gelukkig dat ik ervoor gaan zitten ben. Niet dat het allemaal pareltjes zijn, maar als album, qua klank (ook wat Smiths zang betreft) en teksten (die niet al te vaak vervallen in vroeger beter gebrachte I said-she said-passages) is het net een goed geproduceerde demo van een in een tochtig lokaal waar de zon ’s winters  laag wolken sigarettenrook doet oplichten, met plezier repeterend groepje – en dat was héél lang geleden. Ik kan het daarom zeker aanbevelen. 

4:13 Dream pas ook wel bij mijn gemoedsgesteldheid van de laatste dagen. 8:22 op de trein naar Leuven, buiten gaat tussen Dendermonde en Muizen een winterzon op in kleuren als de Fischeruitgave van Schwarze Spiegel*, een paar ziteenheden verder las tussen Harelbeke en Gent een meisje dat best iets weghad van het personage dat Kobe, die verleden week weer besloot zijn priesterkap (en nu definitief) over de haag te gooien, een paar Familie-seizoenen geleden het hoofd op hol placht te brengen (Love? Joyce? Nee: Lovely heette ze), een tijdschrift, en het was lang geleden dat ik nog een koptelefoon aangehad heb in het openbaar. Wat voor een gevoelsbeschrijving een teleurstellend uitwendige benadering mag zijn, maar ze klopt wel. 

Maar ook desondanks.

* Vegen roze op een dreigend zwart. Maar daardoor ook een effect als een roze bril, met vrolijk oplichtende baksteengevels en zachte sneeuwdekens.

Geef een reactie

