Entropa

Aha: de installatie “Entropa: Stereotypes are Barriers to be Demolished” voor het Justus Lipsius-gebouw ter gelegenheid van het Tsjechische voorzitterschap is van de hand van één man, David Černý, die Tsjechië gevraagd had als curator:

The Agreement of the Czech Office of the Government and the artist clearly stipulated that the work should be a joint project of artists from the 27 EU Member States. (vlada)

België als pralinedoos, GB als niet-deelnemer, Nederland ondergelopen met enkel spitse minaretten die de Noordzee weerstaan, Duitsland één grote Autobahn, het vredelievende (kuch) Oostenrijk vol atoomraketten, Roemenië een Draculaland, Luxemburg “te koop”, Bulgarije een lappendeken van Turkse toiletten…

Op zijn website licht Černý toe:

The original intention was indeed to ask 27 European artists for participation. But it became apparent that this plan cannot be realised, due to time, production, and financial constraints. The team therefore, without the knowledge of the Ministry of Foreign Affairs, decided to create fictitious artists who would represent various European national and artistic stereotypes. We apologise to Prime Minister Mirek Topolanek, Deputy Prime Minister Alexandr Vondra, Minister Karel Schwarzenberg and their departments that we did not inform them of the true state of affairs and thus misguided them. We did not want them to bear the responsibility for this kind of politically incorrect satire. We knew the truth would come out. But before that we wanted to find out if Europe is able to laugh at itself.

Enkel omwille van beperkingen qua tijd, productie en kosten? Is het niet veeleer zo dat het erg moeilijk een multiperspectief werk te maken over stereotypen, aangezien die doorheen de Europese kaart plegen te verschillen? Er is nu eenmaal geen intra-Europese consensus over nationale stereotypen (behalve dan over ‘bekende’ landen als de Benelux, Duitsland etc.). Want eens eerlijk: Franse (in het Engels trouwens ‘Turkse’) toiletten  voor Bulgarije? Ok, het zou over de corruptie kunnen gaan, maar wie in België associeert dat beeld met een Frans toilet? Welke stereotypen hebben wij over de Baltische staten? Over Slowakijke? Over Finland? Daarom is het inderdaad niet meer dan logisch dat één artiest zijn perspectief in een werk met een dergelijke opzet inzet:

At the beginning stood the question:  What do we really know about Europe? We have information about some states, we only know various tourist clichés about others. We know basically nothing about several of them. The art works, by artificially constructed artists from the 27 EU countries, show how difficult and fragmented Europe as a whole can seem from the perspective of the Czech Republic. We do not want to insult anybody, just point at the difficulty of communication without having the ability of being ironic. (DČ)

Wat aan de kaak gesteld wordt, is het positief-unitaire denken van de EU-functionarissen, die duidelijk weinig kaas gegeten hebben van intranationale relaties.

Het is trouwens niet eenvoudig* meer info te vinden voor een lijst van alle landen en alle fictieve namen (die ook wel eens boeiend zouden kunnen zijn). Er wordt in de verschillende Europese media erg ‘nationaal’ over bericht: eigen buurlanden eerst. Wat een mooi effect is van een werk dat ik voor de rest niet echt zo vernieuwend vindt – het is eerder de performantie op het socioculturele vlak die me boeit, omdat elke reactie, zelfs zulke die over het ‘contractbreuk’ hebben, erg veelzeggend is over de manier waarop het ‘officiële’ Europa zichzelf ziet. een dergelijke stunt in een Europees huis, dat heeft wel iets.

Anders dan Černý zou ikzelf niet spreken van een naar Europa te extrapoleren “Tsjechische” volksaard – zo’n uitspraken ondermijnen m.i. het parodistische karakter van het werk:

Grotesque hyperbole and mystification belongs among the trademarks of Czech culture and creating false identities is one of the strategies of contemporary art.  The images of individual parts of Entropa use artistic techniques often characterised by provocation. The piece thus also lampoons the socially activist art that balances on  the verge between would-be controversial attacks on national character and undisturbing decoration of an official space. We believe that the environment of Brussels is capable of  ironic self-reflection, we believe in the sense of humour of European nations and their representatives. (DČ)

Bovendien kan men over het uitzicht van het werk zelf natuurlijk ook twisten, want de Tjech heeft zoals iedereen weet al véél ‘mooier’ werk gemaakt (zie).

Maar de boodschap zelf, namelijk dat er ruimte moet zijn om in een officieel gebouw provocatief om te gaan met een zijn eigen spoken, namelijk de vooroordelen van de burgers die men denkt te vertegenwoordigen, die is wel duidelijk.

___

* [Update:] Hier had moeten staan: in de pers. Meer info is te vinden in een officiële brochure (bron, via the reference frame, hier opgeladen voor ze op de officiële site wellicht verwijderd zal worden).

Advertenties

One thought on “Entropa

  1. Vrijheid van meninguiting..Ik moet echt lachen dat dit kan toch gebeuren in Europa. Dit is kunst..maar met beleidiging boodschappen dus mag niet en weg mee, excuses aanbieden, kunst verwijderen etc…is dit vrijheid, democratie..Europa moet echt goed nadenken in de toekomst om over deze onderwerpen te kunnen praten om echt het gooie voorbeeld to allochtonen te kunnen geven.Het incident was groot maar het was op en kunstmatig manier still geworden om de fiasco van vrijheid van mening uiting te camoufleren…Als morgen een non euroeees burger klacht over het gebruiken van iets die beleidigend is dan wordt hij of zij gekijken als ( hou jou mond)je moet onze normen en waarden respecteren.
    Wij zijn een land van Vrijheid van meningsuiting, van Democratie..heb ik dit mischien verkeerd gezien of blij ik de domme allochtone die deze duidelijk situatie verkeerd heeft beschreven? Is there any body uit there?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s